Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dovolená ve Zlatých Horách 2018, den první

Celých pět let jsem nebyla na dovolené v tom smyslu, v jakém bývá obvykle míněna, a nijak mi to nechybělo.

Právě před pěti lety jsem totiž začala se svými jednodenními túrami po Orlických horách, kde žiji celý svůj život, a naprosto mi to tak vyhovovalo. Ráno odjet, odpoledne či k večeru se vrátit.

Sice jsem na letošek tak nějak zvažovala nějakou tu vícedenní dovolenou někde v horách, ale nakonec jsem to nechala být. Přesto jsem ale na dovolené byla. Od svého bratra a jeho přítelkyně jsme spolu s maminkou dostaly k narozeninám zaplacený pětidenní pobyt v Jeseníkách, konkrétně ve Zlatých Horách.

Den D nadešel 9. srpna. Protože jsme vyjížděly až před obědem, balila jsem teprve tento den všechno potřebné s sebou. Kolem jedenácté jsme se nechaly zavézt do Mladkova, kudy projíždí dálkový autobus Praha – Jeseník.

Já jsem si cestou užívala hlavně krásy okolních pohoří, zejména Králického Sněžníku. Zpoždění, které v Mladkově činilo téměř čtvrt hodiny, řidič rychlou jízdou dost stáhnul, takže do Jeseníku jsme dorazili s ani ne desetiminutovým. Na další autobus do Zlatých Hor jsme čekaly něco přes půl hodiny, a tak jsme toho využily k občerstvení v čekárně na nádraží.

Cesta do Zlatých Hor se sice odehrávala v klimatizovaném autobuse, ale přesto tam bylo nesmírné horko. Nebylo mi příliš dobře, ale nakonec jsem to nějak zvládla. Také ve Zlatých Horách jsme přesedaly, abychom si zkrátily cestu do penzionu, kde jsme byly ubytované a který se nacházel až kilometr za městem směrem k polským hranicím.

Vystoupily jsme na poslední zastávce a vydaly se na kilometrový pochod po rovné silnici, kudy se proháněla česká i polská auta jak na závodní dráze. Míjely jsme jabloňovou alej se starými štěpy po obou stranách silnice, totálně obsypanými jablíčky. Mnoho větví bylo ulámaných, zřejmě v důsledku nadúrody.

Bylo krátce před třetí odpoledne, když jsme dorazily na místo. Penzion U Horáků se nachází přímo naproti Přírodní památce Zlaté jezero, které jsme navštívily hned ten den večer, při západu slunce. Doufala jsem, že se budeme moci hned ubytovat a odpočinout si, ale bohužel.

Maminka šla vyřídit ubytování s majitelem penzionu, k němuž patří restaurace a obchod, jak jsme si časem všimly, hojně navštěvovaný Čechy i Poláky zejména kvůli alkoholu. Já čekala venku u zavazadel, když tu jsem si všimla na louce mezi silnicí a Zlatým jezerem čápa. Samozřejmě jsem neodolala a šla ho vyfotit. Nechtěla jsem však chodit příliš daleko.

Celou hodinu jsme seděly na venkovní zahrádce a čekaly, až majitel bude mít čas ukázat nám náš pokoj. V tom vedru, jaké panovalo, nebylo nic příjemného takhle čekat venku, byť ve stínu a s chlazenou kofolou před sebou, když by člověk nejraději vlezl pod sprchu. Nakonec jsme se ale přece jen dočkaly. Ovšem pan majitel nám jaksi zapomněl říci o malé kuchyňce, kterou jsem objevila jen shodou okolností.

Dostaly jsme pokoj číslo 4...malý pokojík orientovaný na západ se dvěma střešními okny, která byla ve chvíli našeho příchodu zavřená, tudíž bylo v pokoji téměř nedýchatelno. Já jsem vybalila a maminka šla vyřídit papíry.

Čas plynul a my velice záhy zjistily, že nefunguje televize. Majitel nebyl v tomto ohledu nijak vstřícný, a tak jsme se musely obejít bez ní, vždyť prý máme notebook. Jenže ještě ten den v noci přestal fungovat internet, a tak to trvalo až do druhého dne někdy do odpoledních hodin, kdy jsme se vrátily z výletu.

Navečer jsme sešly do restaurace k večeři. Obě jsme si daly stejné jídlo, jen s jinou přílohou k hlavnímu chodu...česnečku se sýrem a krutonky, opravdu hodně česnekovou, a jako hlavní chod smažený kuřecí řízek (já měla tři), já s hranolky a oblohou. K tomu jsme popíjely krásně vychlazenou kofolu. Kuchyni tu mají opravdu vynikající, mohu vřele doporučit.

Pak jsme se vrátily na pokoj, vzaly si věci a šly se projít ke Zlatému jezeru a Poldovu rybníku. V dáli nad jezerem se vypíná dominantní Biskupská kupa (890 m), která kdyby byla pokrytá na vrcholu sněhem, tak to na mě bude dělat dojem, že jsem v Alpách. Obešly jsme celé jezero, ale já, protože jsem se zdržovala focením, jsem se nakonec do penzionu vrátila později.

Nejkrásnější to bylo na východní straně, kde se dal nádherně pozorovat západ slunce. Vybavily se mi vzpomínky na červen 2014, kdy jsme se vraceli z francouzské La Saletty přes Bregenz u Bodamského jezera, a kde jsem rovněž měla možnost pozorovat zapadající sluníčko na vodní hladině.

Cesta kolem Zlatého jezera je dlouhá něco malinko přes kilometr. Sluníčko už se pomalu schovávalo, a tak už jsem neměla ani tak dobré podmínky pro focení, což mě mrzelo obzvlášť ve chvíli, kdy jsem na jihozápadní straně jezera spatřila dva páry labutí a poměrně velké hejno kačenek. Dvě labutě byly bílé, dvě hnědošedé. Byly ode mě dost daleko, takže se mi je nepovedlo zachytit tak dobře, jak bych si přála.

Přes louku s balíky sena, pro které právě přijel traktor s vlekem, jsem se vrátila do penzionu a pak jsme ještě nějakou dobu seděly venku na zahrádce a četly si, protože tam bylo mnohem příjemněji než v horkém pokoji, kde to doslova žhnulo. A tak tedy skončil první den naší dovolené.

Fotogalerie ZDE

 

Autor: Veronika Foglová | pátek 24.8.2018 16:53 | karma článku: 14,64 | přečteno: 590x
  • Další články autora

Veronika Foglová

Jarní kvetení u nás na Faltusově kopci (1)

Několik dní zpátky se u nás třešně a švestky skvěly bílým kabátkem jako nevěsty. Teď už se bílá pomalu, ale jistě mísí se zelenou, ale proto máme snímky lahodící oku, kde si můžeme užít čistě bílých květů ovocných stromů.

21.4.2024 v 12:23 | Karma: 9,25 | Přečteno: 438x | Diskuse| Fotoblogy

Veronika Foglová

Jak to právě dnes vypadá u nás...

Příliš často sem nedávám snímky ze své rodné vesničky, a tak dnes udělám výjimku, a neuvidíte nic jiného než Sobkovice a zase Sobkovice.

7.4.2024 v 12:42 | Karma: 10,71 | Přečteno: 179x | Diskuse| Fotoblogy

Veronika Foglová

Velikonoce 2024

Po letech, kdy Hod Boží velikonoční vycházel vždy v dubnu, jsme se dočkali změny, třebaže úplně na hraně.

31.3.2024 v 16:26 | Karma: 12,80 | Přečteno: 236x | Diskuse| Fotoblogy

Veronika Foglová

Květná neděle 2024

Uteklo to jako voda, a svatopostní doba nám vstoupila do své závěrečné fáze - Svatého týdne, po němž nadejdou Velikonoce.

24.3.2024 v 15:21 | Karma: 11,64 | Přečteno: 181x | Diskuse| Fotoblogy

Veronika Foglová

Jedenácté výročí...

Jedenáctého března, čili předešlé pondělí, uplynulo jedenáct let, kdy jsem si ze Žamberka přivezla svůj první fotoaparát, který mě poté provázel dlouhé roky.

17.3.2024 v 13:41 | Karma: 15,49 | Přečteno: 163x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

  • Počet článků 338
  • Celková karma 14,73
  • Průměrná čtenost 313x
Jsem katolička, obrovská patriotka Orlických hor, kde žiji od svého narození a na něž nedám v žádném případě dopustit, sběratelka a fanynka plyšových medvídků, nadšená amatérská fotografka. Založením optimistka, ale někdy raději dávám přednost realismu. Mám ráda smích a humor, pokud ovšem nikomu neškodí. Užívám si života plnými doušky, ale tak, jak mně to vyhovuje, tzn., abych neomezovala nikoho dalšího.